Nak Souvenier best?

Gambar Doktor:

Gambar Doktor:

yang berjaya melakukan pemindahan rahim..

PASUKAN pakar perubatan yang terlibat dalam pemindahan rahim di Sweden . Dari kiri, Andreas G. Tzakis, Pernilla Dahm-Kähler, Mats Brannstrom, Michael Olausson dan Liza Johannesson.


Tips Kurus: Tengok Label?

Tips Kurus: Tengok Label?

Menurut penyelidikan skala besar yang dijalankan ke atas lebih 25,000 pengguna di Amerika Syarikat (AS), kumpulan pemantauan kesihatan yang diketuai pensyarah Universiti Santiago de Compostela di Sepanyol, Maria Loureiro mendapati pengguna yang memeriksa label makanan lebih prihatin terhadap berat badannya.
Menerusi kajian yang dimuatkan di Jurnal Ekonomi Pertanian itu juga, tabiat memeriksa label makanan mampu memberi kesan kepada pengamalnya.
“Golongan wanita didapati lebih peka terhadap kandungan garam, lemak, gula, protein, serat, vitamin, dan mineral yang diambil. Sebanyak 74 peratus pengguna wanita lebih kerap memeriksa label nutrisi makanan berbanding 58 peratus pengguna lelaki.
“Keadaan ini menjadikan kebanyakan bacaan indeks jisim tubuh (BMI) pengguna wanita 1.48 mata lebih rendah daripada lelaki yang jarang memeriksa label nutrisi makanan,” ujarnya.

CUTI HARI NATAL

CUTI HARI NATAL DI TENGAH MINGGU..
NAK BUAT APA PUN TAK TAHU.

Keranda terkeluar dari tanah..





SEBUAH keranda terlambung keluar dari tanah selepas Taufan Isaac melanda sebuah kawasan perkuburan di Plaquemines.

Shopping memang retail therapy

Shopping memang retail therapy



“Moola menawarkan kemudahan maksimum untuk membayar barangan dan perkhidmatan tanpa wang tunai sebaliknya menggunakan teman paling rapat pengguna, telefon pintar. Tanpa proses berlarutan, anda hanya perlu imbas dan urus niaga selesai,” jelas Kenny.
Moola sememangnya unik jika dibandingkan dengan program yang terdapat di pasaran. Ia menawarkan penebusan fleksibel di mana-mana Moola Shopz menggunakan Moola yang telah diperoleh dan dikumpul.
Setiap pembelian akan memperoleh poin Moola, yang kemudiannya boleh digunakan untuk menjamu selera di pelbagai restoran dan outlet F&B, membeli-belah untuk produk ICT termasuk percutian dan fesyen.
Moola memberi ganjaran tanpa henti kepada pembeli seperti baucer FreeMakan dan pelbagai tawaran hebat lain apabila mereka menggunakan Moola yang diperoleh untuk lebih banyak penjimatan dan nilai wang.

Siapa ada sakit jantung patut miliki alat ini..


CETUSAN idea pakar kardiologi antarabangsa, Prof. Michael C.L. Lim dalam menghasilkan alat pemantau Elektrokardiogram (ECG) yang diintegrasi ke dalam telefon bimbit secara tidak langsung membuka lembaran baharu dalam sejarah perubatan penyakit jantung.
Ini kerana gajet yang dikenali sebagai EPI Life itu membolehkan sesiapa sahaja memeriksa dan merekod tahap ECG masing-masing ketika merasai simptom berkaitan masalah kardiologi.
Telefon mudah alih pertama di dunia yang memiliki sistem tersebut telah diperkenalkan oleh Heartronics Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat teknologi e-kesihatan yang memberi tumpuan kepada mempromosi dan memperkenalkan ciptaan teknologi terkini dalam bidang kepakaran tele-perubatan, pemantauan kesihatan jarak jauh dan peralatan diagnostik mudah alih.

Ais Artik Mencair!!

Ais mencair!!!

Lama-lama kita boleh tenggelam?..


Saintis ais, Profesor Peter Wadhams dalam temu bual dengan program Newsnight terbitan Perbadanan Penyiaran British (BBC) berkata, pengiraan yang dibuat menunjukkan permukaan air terbuka di laut lepas menyerap cahaya matahari dalam kadar yang 'bersamaan dengan kira-kira 20 tahun pertambahan karbon dioksida oleh manusia'.
Pakar dari Universiti Cambridge itu berkata, ais Artik kini semakin lenyap, seumpama spesies yang pupus.
Pada sekitar tahun 1980, jumlah ais Artik pada musim panas merangkumi dua peratus daripada permukaan bumi, namun sekarang ia tinggal separuh dan isipadu ais telah menjunam kepada satu per empat daripada asal.
"Isipadu ais pada musim panas kini tinggal suku daripada keadaan 30 tahun dahulu dan ia merupakan permulaan kepada kemusnahan terakhir," kata Wadhams.

Banyaknya sampah!


Banyaknya sampah!


Nur rasa kita perlu tanamkan sikap kitar semula dan tingkatkan lagi kempen ni..


Setiap tahun, jumlah sampah yang dikutip di Kuala Lumpur lebih kurang 21,000 tan dan dijangkakan pada tahun 2020 nanti, ia akan meningkat sehingga 30,000 tan.
Orang ramai kerap menyalahkan pihak pengurusan kerana tidak melakukan kaedah pengurusan yang baik dalam memproses sampah.
Lebih daripada itu, jenis sampah yang kebanyakannya terdiri daripada bahan plastik kerap disalahkan kerana ia sukar mereput secara semula jadi.
Sebenarnya, masalah terbesar longgokan sampah sarap berpunca daripada sikap manusia sendiri iaitu gemar membuang sampah merata-rata dan tidak mengamalkan amalan kitar semula.

Ini baru le romantik..

gambar kate dan william di Lembah Danum-kosmo

PASANGAN diraja ini melalui platform peninjau kanopi yang merupakan antara kemudahan yang terdapat di DVFC.

Jom Tuisyen Bahasa Inggeris..

Jom Tuisyen Bahasa Inggeris..


gambar tuisyen bahasa inggeris

PORTAL web Dunia English memberi sokongan kepada para pelajar supaya dapat mempraktikkan bahasa Inggeris mengikut kesesuaian.

Sebelum beli Perfume, jom survey dulu.


Koleksi Scents Of The World terdiri daripada lima haruman segar yang mengasyikkan iaitu Amazonian Wild Lily, Madagascan Vanilla Flower, Japanese Cherry Blossom, Indian Night Jasmine dan Atlas Mountain Rose. 

Malah, selain memakai satu jenis saja, kelima-lima wangian itu boleh digabungkan bersama dua atau tiga pewangi bagi mendapatkan haruman unik dan tersendiri, mengikut kreativiti pemakai. 

Amazonian Wild Lily diserikan dengan ekstrak bunga orkid putih, iris putih, kayu hutan dan betik hijau serta dilengkapkan dengan kehadiran ekstrak bunga teratai putih yang diambil khas dari Brazil. 

Sementara itu, Madagascan Vanilla Flower mencetuskan rasa hangat dengan tiupan bayu dari Afrika bersama aura oriental dan bauan harum serta sedap berasal dari ekstrak ambar, vanila dan bungaan frangipani dari bumi Madagascar. 

Wangian dengan tema Japanese Cherry Blossom pula mampu menzahirkan sisi romantik si pemakai melalui haruman bersifat buah-buahan dan bunga-bungaan digabung bersama epal Fuji, bunga Magnolia Cina dan sakura dari daerah Kyoto, Jepun

Selamat Hari 12.12.12

Selamat Hari 12.12.12

Pasti ramai yang memilih tarikh istimewa ini untuk mengabadikan sesuatu yang penting dalam hidup masing masing. Bukan apa, bila guna tarikh-tarikh istimewa ni senangla kita nak ingat kan.. Kalau pilih tarikh yanh komplikated.. susah juga nak ingat.. Kalau terlupa, ada yang tarik munung patbelas..

Apa pun, kepada yang berkahwin hari ini, selamat pengantin baru.. Kepada yang bertunang.. selamat mengikat tali pertunangan.. Bagi yang melahirkan.. Tahniah.. dan bagi yang hari lahirnya hari ni.. Selamat Hari Lahir lah ye..

Fakta tentang Timun.


Antara jenis timun adalah dosakai, iaitu timun berwarna kekuningan, berbentuk bulat dan banyak didapati di beberapa bahagian di India. Ia sering dimasak bersama kacang dal dan dijadikan jeruk. 

Selain itu, timun Inggeris mempunyai kandungan biji yang sedikit dan boleh tumbuh sehingga mencapai panjang dua kaki manakala timun Mediterranean pula mempunyai kulit halus dengan hampir tiada biji serta mempunyai rasa yang lebih lembut. 

Sementara itu, timun Jepun berwarna hijau gelap dengan kulit yang menggerutu dan sering digunakan dalam hidangan salad. 

Timun juga kaya dengan silika iaitu bahan galian yang memegang tisu penghubung dan menyumbang kepada kekuatan tisu berkenaan seterusnya membantu memberikan penampilan lebih muda pada kulit. 

Silika juga sudah terbukti mampu menghalang penuaan tisu berkenaan yang mana kekurangannya serta asid hyaluronic boleh mempercepatkan proses penuaan kerana tisu penghubung tidak lagi dapat memegang air dengan cekap

Pori?



WAJAH yang halus dan gebu tanpa kehadiran jerawat dan liang pori yang besar menjadi idaman ramai wanita sekali gus membuatkan penampilan bertambah yakin serta sempurna.
Amalan penjagaan wajah yang betul dan penggunaan produk bersesuaian dengan jenis kulit pasti memberi kesan diingini berbanding mereka yang malas dan tidak berdisiplin. 
Bertambah buruk apabila faktor lain seperti gaya hidup, alam sekitar dan tekanan mempengaruhi kehidupan selain perubahan hormon yang memburukkan lagi keadaan kulit.

Walaupun kulit mengalami perubahan secara semula jadi apabila menjengah usia remaja dan berterusan sehingga memasuki usia matang, pelbagai masalah timbul jika ia tidak dijaga dengan baik.

Ini termasuk masalah pori terbuka. Seseorang itu mempunyai lebih 300,000 liang pori pada wajah dan apabila usia menjengah 25 hingga 50 tahun, saiznya menjadi dua kali ganda lebih besar.-metro-

Idea untuk seludup dadah.

ANGGOTA keselamatan mengeluarkan gula-gula berisi dadah di lapangan terbang Ghana.
ANGGOTA keselamatan mengeluarkan gula-gula berisi dadah di lapangan terbang Ghana.

Rekod Dunia dengan seluar dalam?


LONDON: Gara-gara mahu mencipta nama dalam rekod dunia, seorang bapa berusaha menyarung lebih 300 seluar dalam untuk mendapat pengiktirafan Rekod Dunia Guinness.
Menggelar dirinya “Pantsman,” Gary Craig berjaya memakai 302 seluar sekali gus dan usaha itu membolehkan namanya tercatat dalam rekod dunia Guinness. Berasal dari Whitburn, Tyneside Selatan, Craig, 52, tahun lalu pernah mencatat rekod dunia bagi kategori sama dengan memakai 211 seluar dalam . Bagaimanapun, rekodnya diatasi Janine Keblish yang mengenakan 252 seluar dalam pada Februari lalu. Craig seorang jurutera mencipta rekod baru itu di Gypsies Green di Shields Selatan. - DM

~macam-macam idea diornag ni eh..

Ditahan, berasmara dengan Keldai.


TALLAHASSEE (Florida): Seorang pekerja ladang ditahan semalam selepas dia disyaki melakukan hubungan seks dengan keldai kerdil bernama Doodle.
Carlos Romero dikatakan leka berasmara dengan haiwan itu di sebuah bangsal yang menjadi tempat tinggalnya di Ocala.

Menurut sumber, pemilik ladang berkenaan ternampak Romero, 31, menanggalkan seluarnya dan berada di belakang keldai berusia 21 bulan itu.
Romero ditahan kerana disyaki melakukan aktiviti seksual dengan haiwan.

Dia juga berdepan tuduhan melakukan kekejaman ke atas haiwan. Bagaimanapun, kata sumber, Romero menafikan menyetubuhi Doodle, sebaliknya mendakwa menunggu keldai itu “menjadi matang.” “Romero cuma mengaku rasa seronok bulu haiwan itu menyentuh kulitnya dan dia menganggap Doodle merangsang nafsunya,” katanya. Romero juga mendakwa, DNA dia berada dalam badan Doodle “secara tidak sengaja.” Sementara itu, media juga melaporkan, Romero berdiri di belakang Doodle dan melakukan onani apabila haiwan itu terangsang. Menurut sumber, Romero menggunakan jarinya untuk membersihkan kemaluan Doodle dan keldai itu akan terangsang akibat perbuatannya.

Senyum di Bulan December.

~Selamat bulan disember..

Tips melancong (hmetro)
Tersenyum 

Senyum adalah bahasa yang paling mudah dan difahami oleh semua orang tanpa berkata apa-apa. 

Apabila anda meminta pertolongan atau berterima kasih dengan bahasa tempatan sambil tersenyum, anda secara tidak langsung menyenangkan mereka. 

Anda juga sudah membuat suatu kedamaian sederhana antara budaya dan negara dengan hanya tersenyum. Selamat mencuba!

Tip penanam ORKID.

Tip penanam ORKID.


SETIAP pagi selepas bangun daripada tidur, Misnan Kariyo, 72, akan keluar ke laman rumahnya untuk menyapa beratus-ratus jenis orkid yang ditanamnya kira-kira 40 tahun lalu.
Dia percaya perbuatan itu boleh menimbulkan kemesraan antara tanaman dan pemilik kerana katanya, tumbuhan juga ada ‘hati dan perasaan’ seperti manusia.
Menurutnya, situasi itu mungkin agak pelik tetapi itulah rutinnya setiap pagi

Bab Makanan Kalau p Melancong..

~PASTIKAN YANG HALAL YE..

Tips melancong.(hmetro)
Makan di restoran tempatan 

Bagi memudahkan anda mempelajari bahasa sesuatu tempat yang dikunjungi, makanlah di restoran masyarakat tempatan. Sebaiknya cuba elak menjamu selera di restoran yang menggunakan dua bahasa pada menu makanan mereka. 

Makan di warung atau restoran tempatan yang menjadi pilihan penduduk tempatan tetapi bukan yang selalu dikunjungi pelancong asing. 

Secara tidak langsung, anda bukan saja boleh merasa keenakan makanan yang disajikan dengan harga yang murah tetapi anda juga dapat mempelajari bahasa mereka dengan lebih dekat. 

Bagi memudahkan anda, carilah seseorang untuk membantu anda memahami menu makanan yang ada dan anda dapat menikmati makanan yang sedap dengan harga yang berpatutan.

Sejak kemalangan itu, saya tidak lagi bersekolah

~BERSYUKURLA KITA YANG SEMPURNA BERBANDING YANG KURANG.


KEKURANGAN diri tidak pernah menghalang Shahrul Nizam Mohd. Hanafiah, 39, daripada meneruskan hidup walaupun dia hakikatnya bergantung kepada kerusi roda sahaja untuk bergerak ke mana-mana.
Kejadian terjatuh daripada sebatang pokok yang dipanjatnya pada umur 14 tahun benar-benar mengubah kehidupan anak kedua daripada tiga adik-beradik ini.
“Sejak kemalangan itu, saya tidak lagi bersekolah. Kecederaan tulang belakang akibat jatuh pokok itu menyebabkan saya lumpuh daripada paras pinggang ke bawah.
“Saya cuma mengikuti kursus menjahit di Pusat Pemulihan Cheras pada tahun 1996 pada umur 23 tahun.
“Saya mengambil masa yang lama untuk belajar semula disebabkan pada masa itu belum ada klinik pemulihan khusus untuk golongan seperti saya.
“Saya memilih kursus menjahit kerana ia bersesuaian dengan keadaan saya dan kerja itu boleh dilakukan di mana sahaja,” jelasnya yang berasal dari Kampung Kanchong Darat, Banting, Selangor.

Allerdik pada gadjet komputer?

Allerdik pada gadjet komputer?



PHIL INKLEY, 36, terpaksa meninggalkan kehidupan moden dengan tinggal di dalam sebuah karavan di Hampshire, England dalam usahanya melarikan diri daripada terkena gelombang radiasi yang berlebihan.
Ironinya, dia sebenarnya seorang bekas juruteknik komputer dan audio yang persekitaran kerjayanya dikelilingi komputer dan gajet teknologi lain. Begitupun, semuanya berubah apabila teknologi komunikasi wayarles berkembang.
Phil menderita penyakit hipersensitiviti elektromagnetik. Keadaan itu tidak membenarkan dia terdedah kepada sebarang gelombang radiasi yang berpunca daripada perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar (WiFi), telefon bimbit, ketuhar gelombang mikro, komputer, televisyen dan juga bateri.
“Saya telah kehilangan kehidupan sosial, cinta dan kerjaya kerana saya selalu sakit. Kesakitan itu cuma boleh ditangani jika saya berada di kawasan pedalaman yang mempunyai kadar radiasi yang rendah.

Semua Pandai English ke?

Tips melancong (hmetro)
Jangan ragu meminta bantuan 

Di mana pun anda bercuti, pasti akan ada juga orang yang boleh berbahasa inggeris walaupun tidak selancar mana. Justeru, jika anda berdepan dengan masalah, jangan ragu untuk meminta bantuan. 

Walaupun sukar untuk menyatakan bantuan yang diinginkan, namun sedikit sebanyak ia boleh membantu. 

Kegunaan lain Minyak Kelapa..

Kegunaan lain Minyak Kelapa..


MINYAK kelapa ternyata tidak hanya boleh dimanfaatkan untuk memasak tetapi juga melindungi gigi. Bahan aktif dalam minyak kelapa mampu melawan bakteria penyebab gigi berlubang.
Gigi berlubang terjadi disebabkan beberapa faktor, iaitu pertumbuhan bakteria, gula dalam makanan dan permukaan gigi yang rosak.
Bakteria Streptokokus (bakteria yang menjadikan gula di dalam mulut sebagai makanannya) akan mengubah gula yang menempel menjadi asid.
Menurut Dr. Damien Brady dari Institut Teknologi Athlone di Ireland, minyak kelapa yang bercampur dengan enzim pencernaan akan menghasilkan pembunuh bakteria yang kuat.
"Penyelidik kini berusaha menghasilkan ubat gigi dan ubat kumur yang mengandungi minyak kelapa sebagai bahan aktifnya.
"Menggabungkan enzim minyak kelapa yang dimodifikasi menjadi produk rawatan gigi mampu menjadi alternatif kepada bahan kimia yang digunakan sekarang," katanya.

Wanita Berbulu.

Wanita Berbulu.

~sumber: kosmo


Menurut Konsultan Obstetrik dan Ginakologi, Hospital Pakar DEMC Shah Alam, Dr. J. Thaneemalai, PCOS ialah gangguan yang berpunca daripada tahap hormon tertentu yang tidak normal. Ia biasa dialami 20 peratus daripada wanita.
"Antara simptom PCOS ialah kitaran haid tidak teratur, sukar hamil, berat badan berlebihan, kulit berminyak serta berjerawat selain mengalami perubahan dari segi mood. Simptom yang ditunjukkan berbeza bagi setiap wanita.
"Wanita dengan PCOS sering mempunyai tanda-tanda yang berbeza. Gejala ini kadang-kadang datang dan pergi menyebabkan ia sukar untuk didiagnosis.
"Diagnosis biasanya dibuat apabila ada simptom seperti kitaran haid yang tidak teratur, sukar hamil dan pertumbuhan rambut yang berlebihan di muka atau badan," beritahu beliau.
Tambahnya, kaedah rawatan bagi PCOS bergantung kepada simptom yang dialami. Rawatan jangka panjang mungkin perlu jika seseorang itu mempunyai penyakit lain seperti tekanan darah tinggi, peningkatan gula dalam darah dan penyakit jantung.
"Yang penting, penghidap PCOS perlu menjalani gaya hidup sihat dan mengamalkan diet yang seimbang serta kerap bersenam sekurang-kurangnya 30 minit, tiga kali seminggu," ujarnya. - NOOR 

Melancong bawa nota?

~Perlu ke bawa buku nota?.. Gadjet macam smartphone etc kan ada.. guna ajelah kan..


Bawa buku nota 

Kemana pun ada pergi terutama di tempat yang sukar untuk berkomunikasi dalam bahasa inggeris, bawalah buku nota untuk menulis apa juga perkataan yang biasanya anda jumpa di petunjuk jalan. 

Terutamanya kata-kata yang berlawanan seperti ‘keluar masuk, atas bawah, tunggu pergi’ dan sebagainya. 

Di buku nota itu juga, anda boleh menulis perkataan yang lazim digunakan seperti apa khabar, terima kasih, minta tolong, di mana, berapa dan banyak lagi. 

Ia bukan saja membantu anda tetapi pasti menyeronokkan kerana anda dapat mempelajari perkataan baru. 


_tips melancong hmetro-

Sinusitis.

Sinusitis.



LEBIHAN lendir menyempitkan rongga hidung seterusnya mengganggu kelancaran pernafasan dan penghasilan suara dengan sempurna.-kosmo

Kena Hati hati...

kosmo:

Pada tahun 2008, taktik kotor pengamal perubatan tradisional tempatan untuk mengaut keuntungan itu pernah dipaparkan di stesen televisyen Korea.
Bomoh yang menggunakan status ustaz dalam rancangan itu mendakwa boleh menyerap racun dalam badan pesakit menggunakan telur, sedangkan telur yang digunakannya sudah menjalani beberapa kaedah saintifik yang dapat mengubah isi kandungannya.
Tindakan bomoh-bomoh palsu tersebut ternyata jauh menyimpang daripada kaedah perubatan saintifik yang diamalkan secara meluas di negara ini.
Namun begitu, rakyat Malaysia masih ramai yang suka menyelesaikan masalah dengan mencari bomoh. Bermula daripada mencari barang hilang, membuka pintu rezeki, menaikkan seri wajah, pendinding dan pelaris hinggalah terkena penyakit misteri, semuanya mahu dibawa berjumpa bomoh.

Nak g melancong?

Tips melancong (hmetro)
Hafal atau ingat percakapan lazim 

Hafal atau ingat percakapan yang mudah. Menghafal percakapan umum yang biasa dipraktikkan apabila berada di destinasi percutian. 

Seperti contoh di mana, tolong, terima kasih, harga, cara, jalan, maaf saya tidak pandai berbahasa... dan banyak lagi. 

Biasakan menghafal kata kerja dibanding kata benda. 

Kata benda boleh anda tunjuk atau gambar manakala kata kerja pula susah untuk digambarkan. 

~Kalau gi negara yang rakyatnya pandai berbahasa omputeh untungle, kita boleh berkomunikasi sikit-sikit.. Cuba tercampak kat Rusia ke mana tempat yang diorang tak pandai Bahasa Inggeris.. camn nak buat? At least bolehla komunikasi sikit..

Jom Naik Kapal Laut..

~Jom kita g melancong naik mende ni.. Haha.. berangan je lebih..
Rasa macam takut je nak naik kapal berhari-hari sebab tak pandai berenang..
MENGUJAKAN...belayar dengan kapal laut SuperStar Libra sepanjang 216 meter pasti mengujakan.
MENGUJAKAN...belayar dengan kapal laut SuperStar Libra sepanjang 216 meter pasti mengujakan.

Best Western Premier Dua Sentral

~Kat mana hotel ni?
Sila google sendiri..
Hehe..
Harganya?..hmmm


Best Western Premier Dua Sentral menawarkan 362 bilik kontemporari yang berkeluasan dari 34 hingga 183 meter persegi.
Setiap bilik dilengkapi dengan fasiliti menarik seperti televisyen paparan cecair kristal (LCD), pemain cakera padat digital (DVD) dan stesen dock iPod malah ia turut menawarkan capaian Internet di dalam bilik.
Nikmati pelbagai masakan yang menyelerakan di Kembali Kitchen di lobi hotel dengan hidangan tradisional tempatan dan antarabangsa. 

Terrer Bahasa Jepun?

~Kalau nak pergi melancong ke Jepun nak kena cari guru bahasa Jepun ni.. Ada sesiapa kat sini terer bahasa Jepun tak?

Tips melancong (hmetro)
Belajarlah bahasa setempat sebelum anda bercuti 

Jika anda mahu memudahkan percutian anda atau fasih berbincang dengan penduduk setempat, ada baiknya anda mempelajari bahasa destinasi yang dituju sebelum memulakan percutian. 

Apalagi jika anda merancang melancong di negara itu dalam waktu yang lama. Selain mengikuti kursus pendek, anda juga boleh mempelajari bahasa sesebuah negara dengan mendengar CD bacaan secara lisan atau kamus yang banyak di jual di kedai buku. 

Tempat Menarik di Sabah: Desa Dairy Farm.

~Kawan-kawan yang dah pergi ke Sabah ada mencadangkan supaya ke sini. Katanya sebijik macam kat New Zealand.. Ha.. menarik tu. Teringin la nak pergi. Memang banyak lagi tempat-tempat menarik kat Malaysia ni yang belum diterokai.
Kat tempat sendiri pun entah-entah belum juga habis round lagi. Mana tahu kot kot ada air terjun menarik kat dalam hutan belakang rumah?.. Atau ada pantai yang belum diterokai tak jauh dari kediaman? (mimpi la tu..)

OKeyla.. tempat percutian menarik kat Sabah ni boleh masuk diari.. Boleh la kita g untuk tahun depan.. ye tak..
pix_middle

NFO

> Desa Daily Farm dibuka pada tahun 1981 dengan 
keluasan 199 hektar

> Pengeluaran sebanyak 900,000 liter susu disasarkan mensasarkan Desa Cattle (S) Sdn Bhd setahun 

> Dibuka dari 8.00 pagi hingga 5.00 petang

> Bayaran RM3 (dewasa) dan RM2 (kanak-kanak)

Suka menduakan suami.

~Rasanya perkara atau isu di bawah ni memang bukan saja ada dalam drama drama tetapi berlaku juga dalam realiti. Siapa yang berpengalaman hadapi situasi begini? apa nasihat anda?


(metro): SAYA seorang remaja yang baru saja menceburi dunia pekerjaan. Masalah ini membabitkan seorang pekerja lain.
Sebagai pekerja baru, saya perlu bersikap ramah dengan semua pekerja untuk membina pengalaman. Alhamdulillah semuanya baik manakala ramai pekerja perempuan juga sudah berkahwin. 
Masalahnya, ada seorang pekerja (saya gelarkan sebagai B) yang berkahwin namun suka menduakan suami.

B tidak mempunyai anak dan ramai rakan lain menceritakan keburukan sikapnya malah ada mengatakan dia terlanjur, cuma suami B tidak mengetahuinya.

Saya bengang dengan keadaan ini dan pernah mahu memberitahu suaminya namun rasa serba salah.

B juga sering mengambil cuti untuk bersama kekasihnya tanpa alasan munasabah. Saya tidak selesa dengan keadaan ini.

MELUAT,
Pulau Pinang
 

Pakai Bulu Mata Palsu.

~Macam-macam tips yang ada..

Tip penggunaan bulu mata palsu



  • Sesuaikan ukuran bulu mata palsu. Penting untuk mengukur garis atas mata apabila menggunakan bulu mata palsu kerana setiap individu memiliki bentuk mata berbeza.

    Rapatkan bulu mata palsu pada kelopak mata untuk mengetahui panjang bulu mata yang sesuai, kemudian gunting bahagian bulu mata palsu yang melebihi panjang kelopak mata.

  • Rias kelopak mata terlebih dulu sebelum memakai bulu mata palsu menggunakan pembayang mata dan penggaris mata agar bulu mata palsu digunakan mampu melekat sempurna.

  • Lekatkan bulu mata palsu pada bahagian garis atas mata dan lakukan berhati-hati agar ia melekat sempurna. Biarkan beberapa minit agar gam kering sekata.

  • Sempurnakan riasan mata. Gunakan maskara untuk memberikan kesan lentikan lebih ketara pada mata serta kemaskan menggunakan penggaris mata agar bulu mata asli dan bulu mata palsu bersatu sempurna.
  • Cara menyahbeku makanan.

    ~Sumber~


     Makanan beku tidak digalakkan dinyahbeku pada suhu bilik kerana amalan ini dianggap tidak selamat. Makanan yang perlu dinyahbeku boleh melalui 3 cara pilihan seperti berikut:

    i.              Makanan yang disejuk beku hendaklah dialihkan dahulu ke bahagian dalam peti sejuk selama 5 jam sebelum digunakan .
    ii.             Makanan yang disejuk beku hendaklah dalam bungkusan yang kalis air dan diletakkan di bawah air paip yang mengalir.
    iii.            Makanan yang disejuk beku hendaklah dicairkan menggunakan ketuhar gelombang dan diikuti dengan masak secara terus.

    http://www.sinarharian.com.my/famili/pakar-ketahui-punca-keracunan-makanan-1.71594

    Resipi: Masak tempoyak ikan kembung


    Resipi: Masak tempoyak ikan kembung

    Bahan-bahan:

    3 ekor ikan kembung
    2 sudu besar tempoyak
    1 sudu besar cili kering kisar
    Sedikit daun kesum
    5 biji belimbing buluh
    3 ulas bawang merah    ]
    2 ulas bawang putih    ] tumbuk kasar
    Sedikit halia- diketuk
    Garam dan gula secukup rasa
    2 cawan air
    1 tangkai bunga kantan

    Cara membuat:

    1.    Masukkan air ke dalam periuk.
    2.    Masukkan semua bahan kecuali ikan dan garam gula.
    3.    Apabila mendidih, baru masukkan ikan dan garam gula.
    4.    Biar seketika hingga ikan masak.
    5.    Sedia dihidangkan

    Jom Kemas Rumah.

    ~Takyah guna pembantu rumah.. jom kemas rumah..

    kosmo:

    “Saya tidak lagi menggunakan perkhidmatan orang gaji sejak tiga tahun lalu bertujuan menggalakkan ketiga-tiga anak saya berdikari.
    “Kalau hanya bergantung pada pembantu rumah, mungkin sukar untuk mereka menyesuaikan diri dengan kerja-kerja rumah apabila berkahwin nanti,” ujar Shaifubahrim.
    Ketiadaan orang gaji juga bermakna beliau dan anak-anak perlu mengemas sendiri rumah, menjaga tanaman landskap malah membasuh pinggan mangkuk

    Makan terus dari tin?..

    ~Yang paling glamer ialah tuna dan ikan sardin la kan..

    Kita mungkin kekurangan bahan-bahan segar seperti ikan dan sayur-sayuran di rumah, tetapi adakala penyediaan makan malam menjadi tidak menarik apabila memikirkan perlunya untuk memotong, menghiris makanan serta membasuh pinggan-mangkuk yang kotor, sedangkan apa yang kita inginkan adalah untuk duduk di hadapan peti televisyen dan beristirahat.

    Sebelum anda mengangkat telefon untuk memesan penghantaran makanan segera, cuba pertimbangkan makanan bertin sebagai pilihan yang lebih sihat, lebih mudah, lebih pantas dan juga lebih menyelerakan.

    Mulakan dengan membaca label pada makanan bertin apabila anda membeli-belah dan bandingkan harga dengan makanan segar kerana adakala makanan bertin lebih murah dan tahan lebih lama daripada makanan segar.

    Oleh kerana proses pengetinan melibatkan pemanasan makanan pada suhu yang tinggi, makanan bertin lebih cepat untuk dimasak dan ada juga yang boleh dimakan terus dari tin!

    Makan ikan mentah?..

    ~Terasa ala ala kat Jepun la ye makan ikan mentah. Ada ke kawan-kawan kat sini yang dah cuba? Oke tak rasanya?..



    PEMBANTU restoran, Hasmah Arbi memberitahu, pelanggan boleh memilih untuk menyediakan sendiri umai atau menyerahkan tugas itu kepadanya.


    JIKA sudah mendarat di Bumi Kenyalang, rugi rasanya jika tidak mencuba kepelbagaian gastronomi yang ditawarkan oleh lebih 27 etnik di negeri itu.
    Selain menikmati keenakan laksa sarawak dan mi kolok, dua sajian signatur yang popular di sana, apa kata anda mencuba pula hidangan etnik Melanau iaitu umai ikan empirang dan linut.
    Namanya agak pelik namun usah gusar kerana hidangan ringkas ini rasanya cukup enak walaupun bagi yang pertama kali mencubanya

    Sakit Lutut.. ouch..



    Jawapan Prof Nizar:
    Sakit lutut dalam kalangan orang berusia dinamakan osteoarthritis iaitu sejenis sakit sendi yang disebabkan oleh proses penuaan yang berlaku dalam sendi. Apa yang berlaku ialah permukaan rawan sendi menipis dan cecair sinovial (pelincir) dalam sendi juga berkurangan.Ruang sendi secara tidak langsung menjadi kecil di samping terdapat tulang baru yang tumbuh di kelilingnya.
    Akibat semua perubahan ini pergerakan pada sendi akan menyebabkan geseran kasar dan menyakitkan.
    Pada peringkat awal proses ini akan menimbulkan tindak balas inflamasi / keradangan, itu menjawab kenapa pada peringkat awal ubat than sakit seperti ponstan dan celebrex dapat melegakan sakit.

    Tapi lama kelamaan proses artritis ini akan bertukar kepada proses degenerative iaitu satu bentuk proses penuaan. Maka tidak hairanlah ubat tahan sakit tidak lagi berkesan. Ubat yang sesuai pada peringkat ini ialah ubat yang bertindak terus pada pusat sensori saraf pusat (otak) seperti paracetamol, tramadol, ultracet dan oxycontin.
    Semua sakit artritis cenderung untuk berbunyi ‘klik’ kerana geseran kasar sendi tadi dan juga daripada ligamen dan tendon otot yang mengalami beberapa perubahan degenerative pada masa sama.
    Semua sakit sendi akan memberi gejala kaku / ketat sendi bila lama berehat seperti baru bangun tidur atau lama menonton TV. Jadi pantang larang untuk orang sakit sendi ialah jangan berehat lama.

    Tanpa kereta.. boleh hidup ke?

    ~Agaknya kat Malaysia ni boleh buat kat kampung je la..


    BEBERAPA orang mengayuh basikal di sebatang jalan raya di Brussels 

    BRUSSELS, Belgium - Beberapa batang jalan raya di bandar raya ini tidak dilalui sebuah kenderaan pun sempena Hari Bebas Kereta .
    Sejumlah orang berjalan, berbasikal, menunggang skuter dan memakai kasut roda semasa mereka melalui jalan tersebut.
    Ia diadakan bagi menggalakkan orang ramai tidak menggunakan kereta ketika berada di kawasan bandar.
    - Agensi

    Jangan Takut Tua..

    Jangan Takut Tua..



    SEBANYAK 15 peratus rakyat negara ini ialah orang tua menjelang tahun 2030.

    Cerita Dingeng? GUA Kota Gelanggi

    GUA Kota Gelanggi

    GUA Kota Gelanggi yang terletak di daerah Jerantut, Pahang menyimpan pelbagai cerita ganjil dan misteri.

    Di dalam gua ini, terdapat tujuh buah gua yang dipanggil kota iaitu Kota Tongkat, Kota Gelap, Kota Angin, Kota Balai, Kota Rehut, Kota Jin dan Kota Kepayang. Gua-gua ini dipanggil kota yang membawa maksud negeri-negeri yang berada di bawah Kota Gelanggi pada zaman dahulu.
    Ada yang mengatakan gua itu wujud berikutan pergaduhan antara Raja Muda Mambang dan putera Raja Rembau bernama Rusul kerana berebutkan puteri Datuk Indera Raja Laut.
    Raja Muda Mambang mencabar Rusul untuk bertarung dengannya. Rusul menyahut cabaran itu lalu menyuruh Raja Muda Mambang menikamnya, tetapi tidak berjaya.
    Apabila tiba giliran Rusul, dia melepaskan keris terbangnya, lalu keris berkenaan menikam dada Raja Muda Mambang yang serta-merta membunuhnya.
    Darahnya dikatakan sentiasa mengalir sehingga ke hari ini melalui aliran cecair yang kelihatan di dinding Gua Kota Gelanggi berhampiran struktur batu yang menyerupai manusia terbaring.
    Kebetulan pula pada masa itu, Sang Kelembai sampai di Kota Gelanggi lalu menegur pergaduhan itu. Teguran itu menyebabkan semua benda dan makhluk di situ menjadi batu. Maka terjadinya gua-gua batu dengan pelbagai bentuk struktur yang menyerupai kota, bilik, manusia, binatang, peralatan perang, peralatan kenduri serta peralatan dan perhiasan perkahwinan.

    Kerja Lebih Masas?.. mudarat kesihatan..

    ~Ada ke yang kerja kurang dari 8 jam sehari? untungla..


    SEKIRANYA pada masa ini anda sering bekerja selama lebih lapan jam sehari, apa kata anda cuba ubah rutin tersebut kepada masa yang lebih pendek kerana kerja lebih masa dikaitkan dengan risiko mendapat sakit jantung.
    Menurut pengkaji, sesiapa yang bekerja dalam tempoh masa yang lama mempunyai risiko sebanyak 80 peratus untuk mendapat masalah kardiovaskular itu.
    Kajian yang disiarkan dalam American Journal of Epidemiology itu menjelaskan bahawa pekerja yang kerap mengabdikan diri di pejabat mudah diserang tekanan perasaan, darah tinggi dan amalan diet tidak tersusun.
    Perbuatan itu dikhuatiri boleh mengakibatkan sakit jantung dan strok.
    Kajian terkini oleh Institut Finlandia, Amerika Syarikat itu digabungkan dengan hasil terdahulu di mana mereka yang bekerja lebih daripada 11 jam sehari memiliki risiko sakit jantung sebanyak 67 peratus.
    Jelas pengkaji, keadaan itu berlaku akibat tekanan di tempat kerja yang menambahkan kandungan hormon kortisol. Selain itu, tempoh tersebut turut mengganggu jadual diet dan mengehadkan aktiviti fizikal.

    Kawasan Tercemar kat mana?

    ~Sayang sekali.. inila padahnya kalau tak jaga alam sekitar.. Apa nasib anak cucu cicit kita pada masa mendatang?


    HAMPARAN sawah padi yang menghijau, layang-layang berterbangan di udara dan suara kanak-kanak ketawa keriangan menghiasi suasana kampung Sukamaju yang terletak di bahagian Jawa Barat, Indonesia.
    Namun di sebalik suasana indah itu, bau busuk menusuk hidung penduduk di situ. Longgokan sampah dan plastik yang mengalir dalam aliran Sungai Citarum membunuh keindahan kampung tersebut.
    Sungai sepanjang 297 kilometer itu dianggap sebagai tong sampah akuatik yang merentasi Kepulauan Jawa dan pusat bandar raya Indonesia iaitu Jakarta.
    Dilabel sebagai kawasan yang tercemar di dunia oleh agensi suruhanjaya kerajaan tempatan dan badan bukan kerjaan (NGO) yang terlibat dengan tahap kebersihan, sungai tersebut merupakan satu-satunya sumber air kepada 15 juta rakyat Indonesia walaupun ia berisiko kepada kesihatan dan tanaman penduduk di negara itu.

    Bagaimana Rasa Sakit Bersalin?

    ~Macam ni ke?


    KATA sesetengah orang, sakit bersalin itu ibarat beberapa tulang rusuk dipatahkan serentak atau kuku dicabut daripada isinya. Sebahagian wanita pula mengalami loya dan muntah-muntah sepanjang sembilan bulan tempoh kehamilan.
    Namun, bagi seorang ibu, Fariza Ibrahim, dia bagaikan sudah lali dengan kepayahan dan kesakitan itu. Fariza, 47, yang berkahwin pada usia 19 tahun sudah dikurniakan 14 orang anak – fenomena yang jarang ditemui di Malaysia memandangkan purata sebuah keluarga moden sekarang memiliki antara tiga hingga lima orang anak sahaja. Secara purata, dia hamil selama 126 bulan atau lebih 10 tahun.
    “Semua anak saya dilahirkan secara normal,” ujar pemegang ijazah dalam bidang kimia daripada Universiti Queensland, Australia ini.

    Anjing robot boleh bercakap?..

    ~Anjing robot boleh bercakap?.. 

    Kalau kat Mlaysia buat kambing robot kot..


    LONDON: Dua anjing robot yang dihasilkan Agensi Projek Penyelidikan Lanjutan Pertahanan Amerika Syarikat (AS) menampakkan kemajuan luar biasa. Penyelidik kini merancang mengembangkan kebolehan robot itu supaya ia boleh bercakap.
    ‘Haiwan’ robotik itu dicipta untuk membantu tentera melalui laluan paling mencabar, serta membawa bebanan hampir 200 kilogram sejauh lebih 30 kilometer tanpa perlu diisi minyak.

    Dinamakan Sistem Bantuan Skuad Berkaki, jurucakap syarikat pengeluarnya berkata, mereka merancang membina operator radio pada robot berkenaan bagi membolehkan ia menerima arahan.

    “Pada masa sama, anjing itu boleh bersuara untuk memaklumkan pengendalinya keadaan semasanya,” katanya. - TS

    ANJING robotik boleh ditugaskan membantu tentera marin.

    Bumi Egypt..

    ~Bila baca cerita ni teringin lak nak menjejak kaki ke sana..

    “Persekitaran beragama masih kuat di Mesir. Di sebalik kisah kezaliman Firaun, ia juga sebenarnya bumi anbiya. Kisah Nabi Musa dan Nabi Yusuf, misalnya, berlaku di Mesir. Negara itu juga melahirkan banyak ulama terkenal sejak lebih 1,400 tahun lalu. Jadi mungkin disebabkan itu suasana Islam agak kuat di sana.

    Masjid-masjid di sana selalunya dipenuhi jemaah setiap kali solat fardu, selain kurangnya masalah sosial,” kata Abdul Halim.
    Menurutnya lagi, dia ingin setiap anaknya berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.
    “Setiap ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anaknya. Doa anak yang soleh tidak akan terputus walaupun tulang-belulang kita sudah lama hancur di dalam kubur,” beritahu Abdul Halim.

    Menangis boleh sihat?

    ~Jom menangis..


    BERHADAPAN perasaan sedih akibat pemergian mengejut orang tersayang, ditinggalkan kekasih mahupun tekanan di tempat kerja begitu menyakitkan untuk dihadapi.
    Namun, perasaan itu sebenarnya dapat dilegakan dengan menangis. Banyak kajian saintifik membuktikan bahawa perbuatan mengeluarkan air mata itu menjadikan seseorang lebih sihat.
    Menangis bukan sahaja disebabkan perasaan sedih, tetapi air mata yang keluar juga merupakan refleks kepada perasaan terlalu gembira, terharu dan takut.
    Terdapat tiga jenis air mata yang keluar mengiringi tangisan iaitu tangisan basal iaitu air mata keluar bagi melindungi bebola mata agar sentiasa lembap, tangisan refleks apabila berlaku iritasi mata dan tangisan emosi kerana tindak balas terhadap tekanan dan kesedihan.
    Air mata yang rasanya masin keluar menerusi dua kelenjar pada bahagian atas dan hujung mata iaitu kelenjar lakrimal. Air mata mengandungi protein, air, mukus dan minyak.
    Menangis dikatakan mampu menghindari pelbagai penyakit yang dikaitkan dengan tekanan seperti penyakit jantung, darah tinggi, diabetes jenis dua dan obesiti.

    Tips Kain Kapas.

    Tips Kain Kapas.

    ~O.. patutle .. silap teknik rupanya.. baru nak berjinak-jinak..


    Menurut Pengurus Pemasaran Jakel Kuala Lumpur, Shafarhan Abdul Kahar, pengguna sentiasa dinasihatkan supaya memilih koleksi kain kapas yang berkualiti dan gred A. Mutu perlu diambil kira bagi mengelakkan kain menjadi 'berbulu' dan warnanya pudar selepas beberapa kali cucian.
    "Tidak dinafikan sesetengah pelanggan hanya memilih kain kapas yang dijual pada harga yang murah, corak menarik dan warna lembut atau terang. Aspek kualiti dan sifat kain pula diabaikan begitu saja. Sepatutnya ketika membeli, pengguna harus meneliti dan merasai permukaan kain sama ada ia kasar atau lembut.
    "Atas faktor itu, di Jakel kami menawarkan seleksi fabrik kapas berkualiti dan kekal baik meskipun ia digunakan beberapa kali.
    "Selain itu, kami juga mengingatkan pembeli supaya merendamkan kain kapas terlebih dahulu sebelum ia dihantar kepada pembuat baju," jelas Shafarhan yang menyatakan tujuan rendaman itu adalah untuk merapatkan jalinan benang kain bagi mengelakkan potongan menjadi singkat dan mengecut sesudah ia menjadi pakaian siap.
    Pada masa yang sama, pembeli juga disarankan membasuh pakaian kapas menggunakan tangan berbanding mesih basuh.
    Menyentuh soal jenis kain kapas yang terdapat di gedung Jakel, sambil menunjukkan koleksi kain kapas corak cetakan renda Perancis, polka dot, jalur dan motif daun parsli, Shafarhan menyatakan pembeli berpeluang mendapatkan kain kapas kategori viscose, Swiss, Inggeris, Polynosic, Kasa Rubiah, sulam dan linen.
    Kebanyakan kain kapas di Jakel diimport dari Korea, India dan Jerman. Setiap negara itu menghasilkan mutu jalinan benang yang berbeza tetapi jika diukur dari segi kualiti, kain kapas dari India mengatasi standard mutu kain kapas negara lain.

    Jom Cari Kelapa Hibrid.

    Jom Cari Kelapa Hibrid.

    ~Nak buat rendang la..


    Kekurangan bekalan kelapa dalam negara tidak disangkal oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI). Situasi sebenar menyaksikan negara terpaksa mengimport bekalan kelapa dari negara-negara jiran bagi menampung permintaan yang semakin tinggi.
    Timbalan Pengarah bahagian Pengurusan Perosak dan Penyakit MARDI, Dr. Azmi Man menyatakan, keluasan ladang kelapa di seluruh Malaysia kini melebihi 99,957 hektar dengan negeri Perak dan Sabah mencatatkan tanaman tertinggi.
    Peralihan peladang kepada kelapa sawit berpunca daripada faktor keuntungan yang kurang memberangsangkan yang diperoleh daripada perusahaan kelapa. Dalam setahun, kelapa tradisional negara hanya mencatatkan hasil 4,000 hingga 5,000 biji.
    "Kerajaan sedar dilema yang dialami industri kelapa, jadi kami giat menggalakkan peladang mengusahakan kelapa hibrid yang mampu menjana pengeluaran dan pendapatan lebih tinggi.
    "Kelapa matag dan mawa antara kelapa hibrid yang semakin popular. Kita mengeluarkan benih-benih baka baharu ini dan gantikan pokok kelapa tradisional dengan kelapa hibrid.
    "Dalam setahun, kelapa hibrid berupaya menyumbangkan keluaran sebanyak 20,000 hingga 25,000 biji kelapa kepada industri kelapa negara,"

    Dah ada buku ni?

    ORKED banyak mengumpulkan bahan bagi menentukan kandungan buku Yasmin How You Know?.

    Best Bas Dua Tingkat..

    Best Bas Dua Tingkat..



    BAS dua tingkat berwarna merah kini kembali menjalar di jalan raya Baghdad.

    Dia cerita pasal sejarah?

    ~Minat sejarah tak?
    TANYA DIA:


    Sejauh mana tahap pengetahuan anda tentang sejarah negara anda?
    [1] – Secara dasarnya sahaja. Setakat bila merdeka, siapa Perdana Menteri ......
    [2] – Apa yang pernah belajar masa sekolah, so far ingat...
    [3] – ketegori mengetahui perkembangan sejarah negara dengan baik... sikit-sikit jer yang tak tahu pun.

    Kalau dah glamer.. Kate & William.

    ~Kalau dah orang glamer, buat apa-apa pun jadi tumpuan kan. Kawan-kawan pernah ke naik perahu macam ni?.. Kalau naik bot laju tu pernahle..



    WILLIAM (berbaju merah) menaiki sebuah perahu perang di Tavanipupu, Kepulauan Solomon .

    Rozita Che Wan di gosip lagi.

    rozita Che Wan di gosip lagi..


    KUALA LUMPUR – Pelakon jelita, Rozita Che Wan atau lebih dikenali Che Ta, 39, menafikan sekeras-kerasnya dakwaan gambar bogel yang tersebar di internet adalah dirinya.
    Gambar yang diambil menerusi perbualan video itu memaparkan raut wajah seiras pelakon itu dalam keadaan meniarap dan menunjukkan sebahagian daripada payu daranya.
    Kata pelakon itu, dia tidak pernah merakamkan gambar dalam keadaan memalukan seperti mana yang tersiar, malah tidak pernah membuat panggilan video sama ada melalui komputer atau telefon.

    Result Final Piala Malaysia 2012: ATM 2 vs Kelantan 3 .

    Result Final Piala Malaysia 2012: ATM 2 vs Kelantan 3.


    MANA SATU JADI PILIHAN?
    SALAH SATU MESTI MENANG..
    LAGI SATU TERPAKSA KALAH.
    NAMUN, YANG PENTING SEMANGAT KESUKANAN,
    YANG MENYATUKAN ...

    SEPARUH MASA PERTAMA: ATM 0 KELANTAN 1.
    FINAL RESULT: ATM 2 KELANTAN 3

    kosmo: "MEREKA (Kelantan) adalah pasukan yang menjuarai Liga Super, Piala FA dan berjaya mara ke peringkat suku akhir Kejohanan Piala AFC. Jadi, siapa yang harus tertekan?"
    Demikian reaksi pengendali Angkatan Tentera Malaysia (ATM), B. Sathianathan ketika mengulas persiapan pasukan menjelang perlawanan akhir menentang The Red Warriors di Stadium Shah Alam, malam ini.
    Sathianathan memberitahu, beliau tidak akan 'terpedaya' dengan perang psikologi rakan sejawatnya, Bojan Hodak yang menyifatkan ATM yang diperkuatkan Rezal Zambrey Yahya, 34, Hairuddin Omar, 33, dan Bruno Marletto, 29, merupakan gandingan 'kuda tua'
    Bojan mendedahkan Kelantan akan mengambil kesempatan terhadap kelemahan 'kuda tua' ATM pada separuh masa kedua perlawanan dan ia memang sudah dalam perancangan taktikalnya.
    Katanya, meskipun menyedari kekuatan The Red Warriors, bekas jurulatih Kelantan itu tetap optimis untuk melakarkan kejutan pada pentas final tersebut.
    "Saya tidak tertekan dan memang benar, mereka memiliki kelebihan daripada segi pemain-pemain muda namun saya juga percaya kami memiliki kelebihan yang tersendiri.
    "Saya tidak akan mendedahkan perancangan pasukan saya untuk aksi final ini tetapi biarlah pemain ATM akan menjelmakan persembahan tersebut di atas padang," katanya kepada pemberita pada sidang akbar Piala Malaysia di Stadium Shah Alam semalam.
    Mengulas mengenai peluang kedua-dua pasukan di pentas akhir Piala Malaysia, Sathianathan percaya salah satu daripada dua pasukan ini bakal mencipta satu sejarah.
    Jelasnya, meskipun beliau tidak diselubungi tekanan tinggi, Sathianathan tetap berazam untuk membantu ATM menjulang piala berprestij itu.

    Cacing pun kahwin???

    Cacing pun kahwin???


    ~Macam-macam dunia ni kan.. ini rupanya tradisi kat sana..


    TAIPEI - Sejumlah 70 cacing tanah dikahwinkan pada majlis perkahwinan besar-besaran di selatan Taiwan dalam usaha untuk meningkatkan kesedaran mengenai alam sekitar dan masalah hakisan tanah, kata pihak penganjur semalam.
    Semua cacing tanah itu tiba di Taman Takang di bandar Tainan kelmarin.
    Persatuan Pembangunan Komuniti Takang yang menganjurkan perkahwinan tersebut menyatakan, haiwan itu tiba dengan menaiki sebuah kereta yang dihias kain merah untuk disatukan dengan tanah-tanih di taman berkenaan.
    "Upacara perkahwinan ini dilakukan menurut budaya tradisional Taiwan," kata ketua kumpulan persatuan itu, Huang Sen-nan.
    "Kami mahu meningkatkan kesedaran orang awam berhubung keperluan untuk melindungi tanah tempat kita tinggal," katanya.
    Hakisan tanah yang menyebabkan tanah runtuh apabila ribut taufan melanda merupakan antara masalah alam sekitar utama di Taiwan.
    Kehadiran cacing tanah itu dapat membantu menghalang hakisan dengan meningkatkan struktur dan aliran air dalam tanah. - AFP
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...